Perşembe, Nisan 05, 2007

palmiye pazarı


Dün yün fabrikasında çalışan bir hasta yorgunluk yakınması ile başvurdu.
İşyeri çok sıkışık, çalışma saatleri uzunmuş.
'Bugün nasıl izin alabildin peki?' diye sordum.
'Bizim patron gayrimüslim, bugün bayramlarıymış yılda bir biz de böyle tatil yapıyoruz' dedi.
Ücretinizden kesilmiyor mu dedim, kesilmiyormuş.
'İslami bayramlarda da tatiliniz var mı?' diye sordum, varmış.
Ne bayramıymış diye merak ettim ama hasta da bilmiyordu.


Daha sonra blogları gezerken
hüthüt kuşundan öğrendim: Palmiye pazarıymış, İsa'nın kudüse girdiği günmüş.

İkinci fotoğraf dünyadaki çeşitli ülkelerdeki
kutlamalardan

7 yorum:

Adsız dedi ki...

Acaba yün fabrikası sahibinin Bayramı bir Musevi bayramı olan hamursuz olmasın? 'Palmiye Pazarı, Rumlar 'Vaya Günü' der, 1 Nisan günü idi

Adsız dedi ki...

Palmiye, Hristiyanlik'tan once de sembollerle yuklu bir agacti. Burada bahsettikleri hurma palmiyesi denileni. Zafer, dogruluk, vesaire. Tapinaklari bu yapraklarla suslerlermis. Apollo'ya adanmis bir bitki. Sonra anlam degistirmis. Isa Kudus'e girerken, inananlar yerlere palmiye yapraklari dosemis, onu palmiyelerle karsilamislar. Zafer anlaminda. Roma'ya buyuk bir baskaldiri tabii, tahmin edersiniz. Sonra din ugruna oldurulenlerin mezarlarina sus olarak yontulmus.

Simdi Palm Sunday denilen gunde kutsanmis palmiye yapraklarini kiliseden evlerine goturuyorlar. Isa'nin sembolu gibi. Ash Wednesday denilen gunden once yakiyorlar, kuller Lent'te kullaniliyor. Yani olum ve dirilis anlamlarinda. Palmiyenin kisaca hikayesi. :o)

Isa'nin son yemegi de aslinda Yahudiler'in Hamursuz Bayrami'ndaki Pessah denilen yemek. Yani hepsi birbirine bagli. Ayni zamanlara denk geliyor.

Hristiyanlar ve Yahudiler simdi oruc tutuyorlar. Ama tam olarak Musluman orucu gibi degil. Hristiyanlar'da yasak olan yemekler var ama bir de cok sevdikleri birseyden vazgecmeleri lazim. Yahudiler mayalanmis ekmek yemiyorlar.

Iste boyle. Belki merak edersiniz diye, kendi bildigimce yazayim dedim.

www.elifsavas.com/blog

Adsız dedi ki...

Anonim, dediginiz de olabilir. Ben buradaki tarihleri, tabii, Katolik ve Protestanlar'a gore biliyorum. Ortodokslar kutlamislarsa, belki patron Musevi'dir.

www.elifsavas.com/blog

ssbb dedi ki...

Hasta yahudi demişti de ben Elif'in yazısını okuyunca, yanlış biliyordu herhalde diye gayrımüslim yazdım.

Deniz dedi ki...

Evet evet bence de pesah'tir o. Eger patron hristiyan olsaydi bu pazartesi falan izin vermesi gerekirdi iscilere. Bir daha gelirse sorun bakalim, belki ekim'de de bir gun tatil veriyordur iscilere (Vakko'da mesela ekimde musevi yeni yili sebebiyle bir gun tatil oluyor hep)

kuant dedi ki...

çok güzel bi site..

kuant dedi ki...

düştüm düşeli mihneti dünyya yandım