Çarşamba, Nisan 16, 2008

eskiden urfa


Bugün ilaç yazdırmaya gelen bir Manisalı emekli öğretmene göreve nerede başladığını sordum. 1978’deUrfa’nın bir ilçesinde başlamış.
“Nasıl o zaman böyle PKK meseleleri var mıydı?” diye sordum.
“Yoktu, ben ilk bu PKK’nın adını okul duvarına yazmışlar orada gördüm, sordum nedir bu diye, köylüler de bilmiyordu, ama sonra geceleri köye propaganda yapmaya gelmeye başladılar” dedi.
“Nasıl yapıyorlardı?” dedim
“Plakası sökülmüş Rus malı bir motosikletle gece karanlıkta gelirler, köylüyü kahvede toplarlar, zaten köylü gece orada topludur, anlatırlar işte ezilmiş oldukları, buralar bizim falan. En son da bana dönerler, ‘E hoca Turgutlu nasıl?’ derler, ben de iyi derim ne diycem” dedi
“Neden Turgutlu’yu soruyorlar?” dedim
“Ben Manisa’lıyım ya, Turgutlu da o zaman meşhurdu, hem solcuydu, hem çok kürt göçü almıştı. Sonra göçmenlerle yerliler arasında büyük sorunlar çıktı, bağlarını gaspettiler, yaktılar. Şimdi o günlerin tepkisi Turgutlu’da MHP önde.” dedi ve ekledi ”Doktor bey o zamanlar bu sağ sol işi çok ileri gitmişti. Tarafsız kalmak mümkün değildi. Solun içindeki gruplar bile birbiriyle çatışıyorlardı.Urfa da iki üç akşama bir birini duvarın dibine atarlardı”
“Ne demek atarlardı?” dedim
“Öldürüp atarlardı. O zaman öğretmen okulları iki yıllıktı ama mesela sen sağ iktidar zamanında girdin, iktidar değişti solcular geldi, bir daha hayatta okulun kapısından giremezdin. İmkanı yok giremezdin. Zaten bu yüzden okula devam edemeyenler için 4 aylık bir kurs düzenlediler, işte iki yıl bile az ama öyle eften püften kursla lise mezunu herkesi öğretmen yapıp tayin ettiler” dedi.

İkinci fotoğraf Gökhan Uçar'ın

2 yorum:

MonteCito dedi ki...

her ne kadar kendilerinden çok şey öğrenmiş olsam da bu şekilde birkaç ay kurs alıp öğretmen olmuş kişiler nedeniyle ,belki de yeri doldurulamayacak, yaralar açıldı geçmiş 17 yıllık öğretim hayatımda...

Adsız dedi ki...

kesinlikle kendilerini belli ediyorlardı bu öğretmenler.lisede gelen edebiyat öğretmeninin yanlışlarını düzeltir söylediği şeyleri deftere nasıl olsa doğru değil diye not almazdık.yazık